Autosalon van Brussel 2012 Toyota

Toyota
Bekijk 37 foto's
Door: BV 02-01-2012

Op de stand van Toyota in hal 8 staan twee heuse wereldpremières te blinken. Het gaat om de opgewaardeerde versie van de kleine Aygo en - aan de andere kant van het modellenprogramma de facelift van de Land Cruiser V8.

Toyota's werkpaard een set aangepaste bumpers met andere mistlampen, lichtunits met LED-verlichting en een modernere grille. Aan de achterzijde zijn de wijzigingen nog beperkter. Daar merken we alleen hertekende achterlichten op. Ook staat de Land Cruiser van modeljaar 2013 op nieuw lichtmetaal variërend van 18 tot 21 duim.

In het interieur heeft Toyota enkele wijzigingen doorgevoerd bij het meubilair en de lay-out. Er zijn nieuwe bekledingstoffen en het instrumentarium is aangepast. Dat laatste geldt ook voor het centrale TFT-scherm. Op technisch vlak heeft Toyota het Multi-Terrain Select System verbeterd. Hetzelfde geldt voor het ABS en het tractiecontrolesysteem. De werking ervan is nu nog beter aangepast aan verschillende rijomstandigheden. En het Crawl Control System van de Land Cruiser V8 verfijnd. Dit systeem neemt de bestuurder werk uit handen door zich te ontfermen over de krachten van de motor en de remmen. Rijden in ruig terrein moet nu nog gemakkelijker verlopen.

De Aygo wordt net als zijn broertjes van Peugeot en Citroën getrakteerd op een opfrisbeurt die het succesvolle product in het A-segment een tweede adem moet geven. Het uiterlijk is aangepast, met een compleet nieuwe snuit met LED-verlichting als voornaamste wapenfeiten, het interieur wordt opgewaardeerd met andere materialen en een betere afwerkingsstandaard en de motor (een 1.0 benzine met 68pk) wordt een tikkeltje zuiniger. De handbediende vijfbak (er is ook een gerobotiseerd exemplaar leverbaar) stoot nu nog slechts 99gr/km uit. Een aangepaste afstelling van ophanging en stuurinrichting moet het comfort vooral bij lage snelheden vooruit helpen.

De Hybrides mogen natuurlijk niet ontbreken bij de constructeur die er zijn handelsmerk van maakte. We tellen er liefst vijf. We kennen natuurlijk de Prius en Auris HSD al. Van de Prius wordt echter ook een plug-in exemplaar voorgesteld. Dat heeft een grotere accucapaciteit die aan het stopcontact kan volgetankt worden. Daardoor kan je langer elektrisch rijden voor de benzinemotor hulp moet komen verlenen. Het model is productierijp en wordt aan het leverprogramma toegevoegd. De Prius-familie wordt ook uitgebreid met de Grand Prius+. Die heeft zo maar eventjes 50% meer interieurruimte dan de reguliere Prius. Plaats die wordt gebruikt om een derde zitrij in weg te stoppen. Aan boord is dan ook plaats voor maximaal zeven inzittenden. Niet alleen de derde, maar ook de tweede zitrij is wegklapbaar. Kwestie van zo veel mogelijk flexibiliteit te creëren. De batterij is niet langer van het nikkel-metaalhydride-type, maar gebruikt een lithium-ion-legering. Daardoor is de kleiner, lichter en krachtiger. Noodzaak, want ze zit nu onder de voorzetels en niet langer boven de achteras. Tot slot noteren we ook nog even de Yaris HSD. Een prototype dat al in maart 2011 werd voorgesteld op het Autosalon van Genève. Toen nog als voorloper voor de nieuwe Yaris die inmiddels in heel Europa te koop is. De productievariant van deze hybride komt halverwege het jaar.

De nieuwe GT-86, voorgesteld op het Salon van Tokio, is helaas niet present. De Belgische invoerder heeft wel de FT-86 naar ons land gehaald. Dat is het laatste prototype voor de sportwagen met 200pk sterke tweeliter boxermotor en achterwielaandrijving.

Geef commentaar
comments by Disqus